To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Administruje
Stowarzyszenie Elektryków Polskich - Oddział Krakowski http://sep.krakow.pl

Poważne zagadki dla elektromonterów - Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego

drabol - 11-03-07, 13:42
Temat postu: Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego
Jak mozna regulowac predkosc obrotowa silnika trojfazowego. Jakie najnizsze obroty mozna uzyskac?
azor77 - 11-03-07, 14:08

Witam

Zastosować odpowiedni do parametrów silnika falownik i mażna regulować obroty

irekub - 11-03-07, 18:08
Temat postu: Re: Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego
drabol napisał/a:
Jak mozna regulowac predkosc obrotowa silnika trojfazowego. Jakie najnizsze obroty mozna uzyskac?


W zależności od tego co chcesz otrzymać możesz dobierać "tylko"falowniki . Z reguły i tak możesz regulować obrotami silnika przy zachowaniu momentu obrotowego silnika ale i tak tylko w pewnym zakresie częstotliwości.
A tak prywatnie to z "Micromastera" Siemensa, na stanowisku do prób pomp tłoczkowych wyciągnęliśmy 10 obr/min i robiliśmy ch-kę siodełka pomp.

drabol - 11-03-07, 18:19

irekub napisał/a:
A tak prywatnie to z "Micromastera" Siemensa, na stanowisku do prób pomp tłoczkowych wyciągnęliśmy 10 obr/min i robiliśmy ch-kę siodełka pomp.



Wlasnie chodzi mi o naped podobnej pompy. Musze zbudowac stanowisko do badania pompy wtryskowej do silnika diesela.
Ale koszt falownika jest chyba dosc znaczny. Ja oczywiscie chcialbym to zrealizowac jak najmniejszym kosztem :)

irekub - 11-03-07, 19:47

drabol napisał/a:
irekub napisał/a:
A tak prywatnie to z "Micromastera" Siemensa, na stanowisku do prób pomp tłoczkowych wyciągnęliśmy 10 obr/min i robiliśmy ch-kę siodełka pomp.



Wlasnie chodzi mi o naped podobnej pompy. Musze zbudowac stanowisko do badania pompy wtryskowej do silnika diesela.
Ale koszt falownika jest chyba dosc znaczny. Ja oczywiscie chcialbym to zrealizowac jak najmniejszym kosztem :)

No to fakt. Cała ta zabawka tzn.komplet Siemens(falownik+silnik z przewietrzaniem obcym+szafa+itd.) kosztowała ok.20 tyś.
A nie prościej byłoby zrobić/zlecić gdzieś badania w/w pompy? No chyba że to praca dyplomowa. #-o
Inna sprawa że pompa wtryskowa silnika diesla nie pracuje na 600atm.

drabol - 12-03-07, 07:29

irekub napisał/a:
No to fakt. Cała ta zabawka tzn.komplet Siemens(falownik+silnik z przewietrzaniem obcym+szafa+itd.) kosztowała ok.20 tyś.
A nie prościej byłoby zrobić/zlecić gdzieś badania w/w pompy? No chyba że to praca dyplomowa. #-o
Inna sprawa że pompa wtryskowa silnika diesla nie pracuje na 600atm.


Jest to wlasnie praca dyplomowa, wlasciwie przejsciowa, ktora z czasem sie zmnieni w dyplomowa :) Pompa wtryskowa silnika diesla wytwarza ok 200atm. A 20 tys to kwota nie do przyjecia...

siekierowy - 12-03-07, 10:42

Witam.
Falowniki dla silników małej mocy (do paru kW) to koszt 500 - 700 PLN. Więc bez przesady z tymi cenami.

irekub - 12-03-07, 20:01

siekierowy napisał/a:
Falowniki dla silników małej mocy (do paru kW) to koszt 500 - 700 PLN. Więc bez przesady z tymi cenami.

Ceny są jakie są,nie mam zamiaru bujać tym bardziej że motorek w tym zestawie miał 40kW.I jak ?Przesadziłem?

drabol - 16-03-07, 13:31

A jaki orientacyjnie bylby koszt silnika ok. 4kW odpowiedniego falownika? Jak najbardziej moze to byc uzywany sprzet.
irekub - 16-03-07, 17:29

siekierowy napisał/a:
Witam.
Falowniki dla silników małej mocy (do paru kW) to koszt 500 - 700 PLN. Więc bez przesady z tymi cenami.

Używane będą jeszcze tańsze ale może lepiej nie ryzykować.

Gienek_pa - 18-03-07, 12:51
Temat postu: Re: Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego
drabol napisał/a:
Jak mozna regulowac predkosc obrotowa silnika trojfazowego. Jakie najnizsze obroty mozna uzyskac?


Najprostrzym rozwiązaniem byłoby zastosowanie falownika. Cena falownika zależy od jego mocy i stopnia zaawansowania. Nie wiem jakie parametry musi spełniać napęd do badania pomp wtryskowych.

Zwykłe najprostrze falowniki regulują częstotliwość na wyjściu a nie obroty silnika. Jak zapewne wszyscy zgromadzeni na tym forum wiedzą prędkość obrotowa silnika asynchronicznego nie zależy tylko od częstotliwości ale i od obciążenia ponieważ występuje takie zjawisko jak poślizg Jeśli potrzebujesz bardzo stabilnych obrotów proponuję zastosowanie falownika wektorowego. Na podstawie pomiaru pradu pobieranego przez silnik oraz skomplikowanych obliczeń matematycznych falownik wyznacza parametry pracy silnika.

Nowoczesne falowniki wektorowe umożliwiają uzyskanie bardzo szerokiego zakresu obrotów silnika asynchronicznego od około 15 obr/min aż do 4500 obr/min przy zachowaniu stałego momentu obrotowego (przykładowe dane dla silnika z dwoma parami biegunów).

Jeżeli potrzebujesz małych prędkości obrotowych to musisz zastosować obce chłodzenie silnika ponieważ wraz ze spadkiem prędkości obrotowej silnika maleją obroty wentylatora który chłodzi silnik. Z własnego doświadczenia wiem że spokojnie można zmniejszyć obroty 5x od znamionowych bez obawy o przegrzanie silnika. Czyli dla silnika z dwoma parami biegunów możemy zejść do prędkości obrotowej 300obr/min.

Co do przykładowych cen to:

Silnik asynchroniczny 3kW z hamulcem (przystosowany do pracy z falownikiem: obniżona masa wirnika, polepszona izolacja uzwojeń, zmniejszony hałas silnika) SEW DV100L4/BMG..........473,9 EURO

Falownik wektorowy do silnika 3 kW SEW MC07B0030-5A3-4-00..........465 EURO

Gienek_pa - 18-03-07, 18:35

drabol napisał/a:
A jaki orientacyjnie bylby koszt silnika ok. 4kW odpowiedniego falownika? Jak najbardziej moze to byc uzywany sprzet.


Dobór silnika asynchronicznego przy zmiennych prędkościach obrotowych nie jest tak proste jak silników stałomomentowych takich jak servo czy prądu stałego. W silniku asynchronicznym moment obrotowy jest ściśle zależny od obrotów. Przykładowo silnik 4 kW ma moment

przy 200 obr/min 191,1 Nm
przy 1500 obr/min 25,48 Nm
przy 4500 obr/min 8,49 Nm

Co prawda falownik wektorowy stara się utrzymać moment obrotowy na stałym poziomie zmieniając przebieg na silniku jak i napięcie ale w zwykłych silnikach asynchronicznych nie zawsze jest to mozliwe.

Inaczej sprawa wygląda w silnikach servo. Tam stały moment obrotowy mamy praktycznie od 0 obr/min aż do maksymalnej prędkości obrotowej. Za zwyczaj 5000 obr/min-6000 obr/min Stosowanie silników servo w układzie do testowania pomp wtryskowych uważam za lekkie przegięcie. Chyba że potrzebujesz bardzo dużej dynamiki. Powiedzmy rozpędzać pompę od 0 obr/min do kilku tysięcy obr/min w czasie poniżej 0,1s.

drabol - 19-03-07, 15:12

Gienek_pa napisał/a:

Inaczej sprawa wygląda w silnikach servo. Tam stały moment obrotowy mamy praktycznie od 0 obr/min aż do maksymalnej prędkości obrotowej. Za zwyczaj 5000 obr/min-6000 obr/min Stosowanie silników servo w układzie do testowania pomp wtryskowych uważam za lekkie przegięcie. Chyba że potrzebujesz bardzo dużej dynamiki. Powiedzmy rozpędzać pompę od 0 obr/min do kilku tysięcy obr/min w czasie poniżej 0,1s.


Dynamika dla mnie nie ma wiekszego znaczenia. Chodzi mi tylko o w miare plynna regulacje obrotow, potrzebuje zakresu w granicach ok. 150-2800 obr/min. Obroty nie musza byc tak bardzo stabilne. Czy zwykle falowniki mozna dopasowac do dowolnego silnika trojfazowego, czy trzeba szukac jakiegos odpowiedniego silnika by uniknac problemow z doborem falownika?

Gienek_pa - 19-03-07, 17:05

drabol napisał/a:

Dynamika dla mnie nie ma wiekszego znaczenia. Chodzi mi tylko o w miare plynna regulacje obrotow, potrzebuje zakresu w granicach ok. 150-2800 obr/min. Obroty nie musza byc tak bardzo stabilne. Czy zwykle falowniki mozna dopasowac do dowolnego silnika trojfazowego, czy trzeba szukac jakiegos odpowiedniego silnika by uniknac problemow z doborem falownika?


Falownik dobiera się do mocy silnika. Dobierając moc silnika do napędu pompy zwróć uwagę że silnik asynchroniczny z dwoma parami biegunów posiada prędkość obrotową około 1450 obr/min i przy tej prędkości obrotowej moment obrotowy około 26,49 Nm a przy prędkości obrotowej 2800 obr/min moment obrotowy około 13,65 Nm. Czyli przy wyższej prędkości obrotowej silnik jest około dwa razy słabszy.

Jeśli masz silnik 4 kw to zadzwoń do firmy MPL i powiedz że chcesz falownik do twego silnika. Napewno ci pomogą w doborze.

Dobre falowniki produkuje też firma SEW i Danfoss. Nie polecam firmy Siemens. Może i sprzęt mają dobry ale napewno nie uzyskasz od nich żadnej pomocy technicznej. Zachowują się tak jakby byli sami na rynku.

kaszycki - 07-04-07, 19:36

skoro mowa o pompie wtryskowej , tzn. jesteś blisko mechaniki , a skoro tak , to masz dostęp do obrabiarek . w związku z tym najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest zastosowanie silnika repulsyjnego . dużo pracy , ale małe nakłady . a wpracy dyplomowej można teoretycznie rozważyć możliwość regulacji za pomocą falowników . pozdrawiam .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group