To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Administruje
Stowarzyszenie Elektryków Polskich - Oddział Krakowski http://sep.krakow.pl

Uczymy się - Poprowadzenie instalacji eketrycznej - jak, po kolei

Masti - 13-04-11, 22:48
Temat postu: Poprowadzenie instalacji eketrycznej - jak, po kolei
Witam.
Pisze do was z takim problemem.
Od nowa chce założyc instalacje elektryczna i mam pytanie do was. Chodzi mi tylko o porade jak pociagnac kable, tak zeby było dobrze.
Na przedstawionym zdjeciu wszystko wam opisałem.
W sprawach elektryki jestem laikiem wiec ja tylko pociagne kable i wykuje bruzdy a elektryk wszystko bedzie podłączał.
Wiec tak kabel (3x2,5) wychodzi ze sciany na załączonym zdjeciu jak widac bedzie półka z halogenami no i na suficie tez bedzie jakis żyrandol.
Za tv juz wykułem miejsce na puszke wiec tam tez bede musiał poprowadzic kable.
Jesli kabel wychodzi ze sciany to prosiłbym was o pokierowanie jak gdzie najpierw kabel musi isc, jak kuc sciane, czy musi byc oddzielnie na tv i odzielnie na halogeny ??




Uploaded with ImageShack.us

darek_wp - 14-04-11, 07:51

Masti napisał/a:
czy musi byc oddzielnie na tv i odzielnie na halogeny ??

Zalecane jest oddzielne prowadzenie obwodów zasilania do oświetlenia i gniazd. Ale sądząc po przedstawionym zdjęciu nie będzie takiej możliwości. Zatem z istniejącej puszki równolegle zasilisz oświetlenie przez wyłącznik i gniazdo/a do TV.

Masti - 14-04-11, 11:06

aha.
No tak tylko te puszki sa stare co widac na zdjeciu wiec gdy tylko położe nowa instalacje to ich nie bedzie. Teraz ich nawet nie chce ruszac poniewaz sa w masakrycznym stanie (aluminium).
A moze ten kabel co przeciagnełem u góry zrobic nowa puszke przeciagnac z puszki do tv prad i z puszki do włącznika swiatłą i wrócic do halogenów ??
Albo przeciaganac drugi kabel i od razu bezposrednio do tv,a ten pierwszy do wyłącznika i spowrotem do halogenów.
Moze smieszne jest to co napisałem ale jak tak mysle.

Masti - 14-04-11, 11:10

a kabel 3x2,5 bedzie odpowiedni ??
Masti - 14-04-11, 11:25

Chodzi mi o takie cos.
Wspomne tylko ze mam instalacje 3 fazowa.


Uploaded with ImageShack.us

darek_wp - 14-04-11, 15:19

Podstawowe pytanie to czy będziesz docelowo wymieniał / układał nową instalację w całym mieszkaniu. Jeśli tak to warto położyć osobno kable do oświetlenia (wystarczy 3x1,5) a osobno do gniazdek (tu trzeba 3x2,5). Jeśli natomiast nie przewidujesz tak dużych remontów (choć jeśli piszesz, że instalacja istniejąca jest stara i w dodatku Al naprawdę warto ją wymienić nawet robiąc to etapami np po jednym pomieszczeniu) to i tak warto już teraz ciągnąć osobne obwody do gniazdek i oświetlenia a włączysz je w istniejącą instalację równolegle - zawsze w razei kolejnych remontów tej obecnie robionej instalacji nie będzie trzeba już ruszać.
Masti - 14-04-11, 16:46

oczywiscie ze bede wymienila instalacje cala na nowa i wlasnie tak jak piszesz ze po kolei pomieszczeniami, bo i tak cale mieszkanie do kapitalnego remontu, a na foto nr2 dobrze obralem droge rycia sciany i tak moze byc polozony kabel ?? Jesli tak to mam co robic na weekend.
darek_wp - 14-04-11, 20:04

Przewody należy prowadzić w lini prostej. O ile do wyłącznika jest w miarę ok (przewód powinien wchodzić do puszki od góry a nie pod skosem jak narysowałeś) o tyle do gniazd za TV przewód powinien być poprowadzony prosto z góry bez tego dodatkowego poziomego odcinka na wysokości TV (przedłużasz bruzdę pod sufitem aż do TV i schodzisz pionowo w dół bezpośrednio do gniazd bez robienia "S-ki"). Jka będziesz już dziurawił ściany zrób od razu 2 puszki w miejscu obecnego podłączenia - osobno na obwód gniazd i oświetlenia - będzie łatwiej połączyć to obwody do dalszej części instalacji. I od tych puszek wyprowadził bym już peszle za drzwi, żeby ponownie nie bałaganić w tym pokoju (chyba, że od razu będziesz robił nową instalację w następnym pomieszczeniu)
Masti - 14-04-11, 20:18

wielkie dzieki o taka odp. Mi chodzilo.
Pozdrawiam



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group