SEP Krakow 

Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Administruje
Stowarzyszenie Elektryków Polskich - Oddział Krakowski http://sep.krakow.pl


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór zabezpieczeń do silnika w układzie TN-S
Autor Wiadomość
wisla22 
Uczestnik forum


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 3
Skąd: Krk
Wysłany: 14-02-10, 13:44   Dobór zabezpieczeń do silnika w układzie TN-S




Liczę prąd znamionowy:

I = P / pierwiastek z 3 * Un * cosΨ * η = 3500 / pierwiastek z 3 * 380 * 0.8 * 0.9 = 7.39 A

Dobieram prąd termika:

It = 1.1 * In = 1.1 * 7.39 = 8.13 A

Różnicówkę ustawiamy standardowo na 30mA?
Co z bezpiecznikami?

Nadmienię, że żadnymi charakterystykami etc. nie dysponuję Dostaję treść zadania i mam je rozwiązać - kolokwium...
 
     
Jack 
Aktywny uczestnik forum
Jacek


Pomógł: 1047 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 3978
Skąd: Warszawa
Wysłany: 14-02-10, 14:41   

Witam
Cytat kolegi wisla22:
Cytat:
Co z bezpiecznikami?

Powyżej kolega dobrał zabezpieczenie przeciążeniowe przy pomocy wyłącznika termicznego
Pozostaje jeszcze zabezpieczenie zwarciowe oraz zanikowe.
Zabezpieczenie zwarciowe można uzyskać za pomocą bezpieczników topikowych.
1. Prąd znamionowy bezpiecznika musi być większy od prądu znamionowego silnika.
2. Prąd znamionowy bezpiecznika ( Ib ) dobieranego do silnika zależy od rodzaju rozruchu ( α ) i prądu rozruchu ( Ir ), a obliczany jest ze wzoru:
Ib = Ir / α
Prąd rozruchowy początkowy to zazwyczaj sześcio krotny prąd znamionowy silnika.

Dla całości należy jeszcze dobrać odpowiedni przekrój przewodu zasilającego ale zdaje się nie jest to wymagane przez zadanie. Proponuję bardziej przejrzysty schemat podłączenia silnika do sieci TN-S, można go rozbudować o wyłącznik termiczny lub silnikowy - patrz załącznik poniżej.

Schemat podłączenia silnika w TN-S z RCD.JPG
Plik ściągnięto 7105 raz(y) 18,24 KB

_________________
Jacek
 
     
wisla22 
Uczestnik forum


Dołączył: 03 Lut 2010
Posty: 3
Skąd: Krk
Wysłany: 15-02-10, 00:19   

A można w ten sposób:

Prąd zwarciowy:

Iz = S / pierwiastek z 3 * Un = 300 000 / pierwiastek z 3 * 400 = 433.01 A

Daje zabezpieczenie 40 klasy C -> prąd znamionowy jest ponad 10 razy większy od wkładki.

;>
 
     
verus 
Uczestnik forum
elektryk


Pomógł: 15 razy
Wiek: 37
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 117
Skąd: Brzeg
Wysłany: 15-02-10, 10:00   

wisla22 napisał/a:
Daje zabezpieczenie 40 klasy C -> prąd znamionowy jest ponad 10 razy większy od wkładki.

jeśli już to powinieneś napisać zabezpieczenie 40 o charakterystyce C.
dobrym i szybkim skrótem jest

Izn=Pzn x 2=3.5 x 2=7A

prąd rozruchowy
Ir=6 x Jzn=6 x 7=42A

prąd wkładki bezpiecznika powiedzmy że rozruch lekki

Jb=Ir/α=42/2,5=16,8 więc wkładka nie więcej niż 20A, a może i wystarczyć 16A

a jeśli esa o charakterystyce C to 10A powinno starczyć.

zabezpieczenie termiczne to It=Izn x 1.1=7 x 1.1=7.7 jeśli faktycznie będzie to termik
jeśli byłby to wyłącznik silnikowy to ustawiamy na prąd znamionowy a nie jak przy termiku 1.1
 
     
AWIk
Uczestnik forum


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 31 Sie 2006
Posty: 99
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 16-02-10, 11:23   

A po co N do silnika?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group